Jumaat, 11 April 2014

Bertanya Kabar

Ada saorang sahabat bertanya kepada saya kenapa serama kita lama tak update blog. Sebenarnya saya sekarang sibuk dengan bebanan kerja yang selalu saja kurang bermain dengan alam maya. Kesibukan ini bukan bermakna saya tak lagi membela ayam serama malah 'lening koho' ramai ayam. Makanan hok 25 kilo dok sampaipun 10 hari dah habis. Ini bermakna saya masih lagi setia dengan hobi ini...sejak 1998 hingga ke hari ini saya tak bertukar lagi hobi lain. Cuma kekadang tu rasa bosan sebab ayam yang 'kuar' tak yang kita harapkan. Orang lama pernah berpesan kunci kejayaan adalah kesabaran dengan usaha yang dilakukan. Bercakap tentang kesabaran disini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman. 

Sudah menjadi kebiasaan buat peminat2 ayam serama yang tidak suka mengambil masa yang lama untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Seakan kita tidak percaya kepada ayam-ayam direban kita sendiri dan sanggup kita mencari ayam-ayam dari reban-reban lain kerana reban itu mempunyai ayam yang cantik. Itulah yang terjadi kepada peminat ayam serama. Nasihat saya berdasarkan pengalaman ialah jangan terlalu cepat sangat untuk bertukar baka dengan secara tidak langsung kita cuba mengenepikan baka direban kita. Boleh kita untuk mencampur baka tapi kena tahu atau kena asing dari baka asal kita. Contoh yang saya beri ialah sami gila. Asalnya sami gila mempunyai kelemahan berkait dengan kepala balung tapi pemilik telah mengubah untuk mendapatkan balung yang cantik, pemilik telah mencari bapak dari baka yang lain yang mempunyai balung yang cantik dengan menggunakan induk dari sami gila. Walaubagaimanapun teknik ini perlu kepada penelitian yang rapi dan bukan sekali 'cros' terus menjadi ianya memerlukan 'pemilihan paten' dengan merapatkan darah yang asal.

Apa jua pun yang kita lakukan adalah mempunyai matlamat untuk menghasilkan ayam yang cantik.

Sekian sekadar bertanya khabar dulu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan