Isnin, 15 Mac 2010

Serama oh Serama

Saya baru mendapat sms dari kawan-kawan memberitahu harga ayam serama mahal. Saya mengatakan ayam serama tidak mahal kerana kalau pergi kat kedai jual ayam sekitar RM 50.00 dan mungkin RM80.00-RM100.00 sepasang. Rasanya tak mahal dan mampu beli. Bagaimana pula harga sampai RM 10k... Jika kita melihat harga ayam yang diketegori RM 10k adalah dari ayam Tercantik maka harga yang seumpama itu adalah bersesuaian dengan nilainya. Untuk makluman peminat-peminat ayam serama bukanlah perkara yang mudah bagi mendapatkan seekor ayam yang cantik seperti Submarine, Ayam Man Storm atau ayam Halim Kemboja dan beberapa ekor lagi ayam yang diketegori seperti itu amat sukar untuk mendapat duplicate meskipun mempunyai jalinan baka yang sama. Itulah keunikan ayam serama tak mempunyai persamaan. Lalu jika ada seekor ayam yang cantik maka hargapun cantik. Kalau bertanya pada saya kenapa anak A sampai harga 1k lebih maka saya tak ada jawapan. Cuma saya nak beritahu anak A kecik dan boleh berubah lagi.... Atas keberanian pembeli utk membeli dengan harga seumpama itu dan baiknya jangan pulak jadinya seperti kata perpatah rumah siap pahat pula berbunyi. Membeli anak ayam banyak rasiko jadi masa nak beli tepuk dada tanya selera. Mampu beli ....tak mampu jangan beli. Saya tak ndak ulas panjang lebar kerana kalau dalam forum seperti yahoo group ayam serama banyak berbincang perkara seperti ini. Baiknya kita berbincang bagaimana nak standard akan ayam serama supaya berada di atas kelasnya yang tersendiri seperti burung merbok.

Leni saya telah mencuba dengan beberapa ekor bapak dan induk yang berbeza tetapi antara bapak dan induk mempunyai jalinan darah yang hampir sama. Hasratnya satu iaitu nak dapatkan ayam yang lebih cantik dari ayam yang pernah tengok. Ada 7 induk sedang membawa anak dengan 5 anak satu induk. Saya akan terus menggunakan beberapa kaedah breeding dan akan saya catatkan kaedah yang paling hampir untuk menghasilkan ayam yang cantik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan