Ahad, 16 Ogos 2009

Ayam Muda Kuning Kelabu


Ayam muda ini adalah campuran baka dari baka asal (mat awang) melalui D Pajero yang ayam-ayam dia telah dimiliki oleh Lah Pulau Musang yang sohor ayam dipanggil bawang merah. Saya telah mengambil bapak asal Lah yang dibeli pada tahun 2003 dari D Pajero dan saya kacuk balik dengan induk saya dari baka mat awang. Induk asalnya berwarna kuning dan apabila disatukan dengan bapak Lah warna kelabu maka banyak anak-anak yang keluar berwarna Kembang Lilin bagi yang jantan dan hitam warna yang bertina. Saya sebenarnya tak berapa minat dengan induk yang berwarna hitam dan banyak induk-induk warna ini telah saya sembelih malah bagi kat orang tak ada siapa yang mahu sebab warna hitam. Hanya saekor sahaja yang saya tak sembelih sebabnya waktu operasi penyembelihan ayam ini masih kecil lagi. Ketika induk ini meningkat menjadi induk dara saya dapati satu perubahan kepada induk dara itu dimana kepala ayam itu telah ketar dan selam. Saya mencuba untuk dikacukkan dengan bapak ayam yang saya pinjam dari kawan saya untuk melihat anak yang keluar dari induk itu. Cubaan yang pertama saya perolehi anak jantan yang punyai dada timbul tetapi kurang penjagaan dari saya ayam itu telah mati. Untuk breeding ke 2 saya guna bapak lain dan saya perolehi seekor anak jantan yang sekarang ayam itu ada kat Sabah. Untuk breeding yang ke 3 saya guna bapak lain pula (salasilah bapak saya terputus tetapi saya suka tengok gaya bapak yang selam) dan saya peroleh 2 ekor anak jantan. Seekor telah dimiliki oleh kawan saya dan saya yang ayam muda kelabu ini. Tujuan saya paparkan sedikit salasilah ayam muda kelabu ini supaya kepada sahabat-sahabat diluar sana agar jangan cepat merasa kecewa kalau mempunyai ayam yang tak begitu bergaya semasa anak sehingga remaja kerana perubahan ayam sentiasa berubah apabila memasuki kategori dengan syarat jika kita mempunyai ayam yang datang dari baka-baka yang tersohor. Perubahan ini dapat dilihat sebagaimana ayam muda kuning kelabu semasa remaja yang sebagaimana ada dalam blog ini anak remaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan